Kamis, 29 April 2010

PAKAR TERAPI MINDA

PANDUAN PENDAYAGUNAAN OTAK DAN MINDA SECARA OPTIMUM UNTUK MENJADI MANUSIA SUPER.

Segala puji dan puja tertentu bagi Allah SWT,Tuhan sekalian alam yang menjadikan langit,bumi dan segala sesuatu berada di antara kedua-duanya. Selawat dan salam kepada Rasulullah SAW,para sahabat serta seluruh keluarga Baginda yang telah memperjuangkan Islam hingga kita semua berasa nikmat berada dalam agama Islam yang suci murni ini.

STATUS AKAL
AKAL adalah anugerah Tuhan yang tertinggi kepada seorang insan yang diciptakanNYa-lebih tinggi daripada nilai sebuah nyawa. Kalau diberi nyawa sekalipun tanpa dibekalkan akal,kita akan menjadi tak ubah seperti seekor haiwan yang melata. Begitulah tingginya nilai akal!

ALLAH SWT menganugerahkan akal kepada manusia untuk mengurus alam ini-suatu kerja yang diamanahkan kepada seorang khalifah. Sebab itu akal mesti dijaga-secara fizikal(yang dinamakan otak) dan secara rohani(yang dinamakan minda). Banyak unsur-unsur yang mempengaruhi pencapaian dan kecemerlangan akal:keturunan (gen), kesihatan, pemakanan,suasanan alam sekitar,orang yang paling hampir atau paling disayangi dan bahan yang menjadi input kepada akal.

KEUPAYAAN MINDA MANUSIA

MINDA yang hebat mampu melahirkan manusia yang super hebat.Manusia yang super hebat mampu membawa perubahan di atas muka bumi ini bukan sahaja untuk dirinya,keluarganya dan masyarakatnya malah untuk manusia dan makhluk sejagat.

Tetapi ramai manusia yang mensia-siakan hidup kerana tidak membangunkan akal dan minda. Inilah manusia yang hidupnya “biasa-biasa” sahaja-merasa cukup dengan apa yang menimpa dirinya dan tidak punya kekuatan untuk berubah. Sedangkan Tony Buzan berkata dalam bukunya

“Otak Ibarat raksasa yang sedang tidur”.

Program “Terapi Kecerdasan Minda Anugerah Agung” ini akan merubah segala persepsi anda yang salah selama ini.

Kami menggabungkan ilmu syariat daripada Al-Quran dan hadis dan ilmu psikologi dan antropologi dengan pengalaman dan pemerhatian diadun lalu dicurahkan kepada anda dalam “Rahsia Agung Terapi Kecerdasan IQ Minda Anugerah Agung ini”.

Dalam sistem biologi,organ yang dinamakan otak inilah letaknya akal atau minda iaitu suatu sistem yang dinamik untuk mengelolakan segala maklumat. Akal atau minda mempunyai ciri-ciri serta pola tertentu untuk mengelolakan maklumat serta rangsangan daripada persekitaran dan mengendalikan aktiviti-aktiviti otak.

Otak ialah pusat kawalan utama bagi tubuh seperti CPU(Central Procesing Unit) bagi sebuah computer. Ia terbahagi kepada 3 bahagian:

OTAK PERTAMA ATAU SEREBELUM ATAU OTAK REPTILIAN
Terletak di bahagian belakang bawah otak. Ia merupakan otak kecil yang menjadi pusat kepada koordinasi otot dan keseimbangan badan. Fungsinya mengawal proses pernafasan,penghadaman dan metabolism badan secara automatic.

OTAK KEDUA ATAU SISTEM LIMBIK
Terdiri daripada hipotalamus dan hippocampus. Fungsinya mengawal emosi,deria bau,rasa dan tingkah laku seksual. Ia juga mengawal tindakan logical untuk merangsang keinginan-keinginan seperti lapar,dahaga dan tindakan mempertahankan diri apabila menghadapi situasi yang mencemaskan seperti bahaya,ketakutan dan ketegangan emosi.

OTAK KETIGA ATAU SEREBRUM ATAU NEOCORTEX
Ia merupakan pusat pemikiran dan kesedaran seseorang. Fungsinya untuk mengawal kemampuan dan keupayaan minda untuk menguasai bahasa,pemusatan,pemerhatian,memori,fikiran,kemahiran motor dan tahap keintelektualan.

OTAK KANAN DAN OTAK KIRI
Otak juga boleh dibahagikan kepada:

HEMISFERA KIRI ATAU OTAK KIRI
Fungsinya mengawal pergerakan dan sensasi bahagian kanan badan

HEMISFERA KANAN ATAU OTAK KANAN
Fungsinya mengawal pergerakan dan sensasi bahagian kiri badan.

Jadi fungsi otak kanan dan otak kiri mengawal bahagian badan yang bertentangan. Kedua-dua hemisfera ini dihubungkan antara satu sama lain oleh lebih 200 JUTA SARAF yang dinamakan korpus kalosum.

saraf. Tindakan ini membebaskan antara 50-60 jenis bahan kimia. Bahan Kimia ini yang membolehkan manusia berfikir dan mengingat.

MINDA TERANCANG
Minda Terancang ialah proses minda menerima maklumat luaran dan memahami alam melalui pancaindera,pengalaman,pengamatan dan pendidikan formal. Ia menjalankan fungsinya dan melaksanakan aktiviti kognitif secara sedar. Minda terancang Cuma menguasai 10% daripada aktiviti otak.

MINDA TERPENDAM
Minda terpendam ialah proses minda memahami alam dan persekitaran melalui gerak perasaan dan intuisi. Minda Terpendam menguasai 90% daripada aktiviti otak dan amat berpengaruh dalam kehidupan manusia. Orang yang Berjaya biasanya mampu mengawal Minda Terpendam untuk menjadi positif.



IQ(INTELLIGENCE QUOTIENT)
IQ(Intelligence Quotient) atau Kuota Kecerdasan ialah Ujian Kecerdasan Otak iaitu kaedah yang biasa digunakan untuk mengesan dan mengukur tahap kepintaran seseorang. Ia merupakan kuota markah daripada ujian standard yang digunakan untuk mengukur kebolehan mental atau member label kepada kepintaran seseorang.

Ujian IQ dipelopori oleh Alfred Binet,Seorang ahli psikologi Perancis pada tahun 1905.

STANFORD-BINET INTELLIGENCE SCALE
Paling Superior 140 ke atas
Superior 120-139
Sederhana 90-119
Lemah 70-89
Bermasalah Bawah 69

KEJADIAN DAN KEISTIMEWAAN AKAL MANUSIA

DEFINISI
AKAL:Daripada perkataan bahasa arab-
( ﻋﻗﻝ)Fikiran
MINDA:(Daripada perkataan bahasa Inggeris-Mind)Akal Fikiran,daya berfikir.

Pada dasarnya kala dan minda adalah perkara yang sama. Cuma penggunaan perkataan minda dilihat lebih kontemporari.

OTAK:Organ pada bahagian atas kepala yang mengawal pemikiran,perasaan, dan alat untuk berfikir. Dipanggil juga benak. “Berotak” atau “Ada otak” ialah simpulan bahasa bagi orang yang berfikiran atau berakal. “Otak geliga” pula ialah orang yang luarbiasa bijak.

ISTILAH MINDA
MENAJAMKAN MINDA

Menggunakan akal fikiran untuk memiliki kemahiran melalui pelbagai input untuk menghasilkan produktiviti terbaik.

MENCERDASKAN MINDA
Kamus Dewan mendefinisikan cerdas sebagai sempurna akal. Mencerdaskan minda ialah usaha untuk melahirkan akal yang berfungsi secara optimum untuk menghasilkan kecemerlangan.

PENGERTIAN AKAL MENURUT ISLAM
Akal menurut pengertian Islam pula,bukanlah semata-mata akal yang boleh menyelesaikan masalah-masalah ilmiah,tetapi lebih daripada itu,ia boleh menimbangkan antara perkara yang baik dengan yang buruk,antara yang benar dengan yang palsu, dan yang paling penting ,ia tunduk kepada wahyu Ilahi.

Ini menunjukkan bahawa kekuatan atau keitnggian ilmu seseorang itu terletak pada kesediaannya untuk memahami sumber ilmu yang sebenarnya iaitu Al-Quran dan al-Hadis serta mengikuti wahyu dan tatasusila syariat Islam.

Rasulullah SAW berpesan kepada Abu Zar:
Bermaksud:”Wahai Abu Zar,tidak dinamakan seseorang itu berakal jika akalnya tidak digunakan untuk berfikir dan tiada dinamakan warak melainkan menahan(daripada perkara syubhah),tidak ada usaha yang dianggap bermanfaat melainkan berakhlak mulia”.
(Riwayat al-Baihaqi no. 8031 dan Ibn Hibban)

AKAL MENURUT IMAM AL-GHAZALI
i. Akal itu mengetahui hakikat sesuatu. Dalam hubungan ini akal merupakan sifat ilmu yang terdapat dalam perbendaharaan hati.
ii. Akal itu ialah alat untuk menangkap dan mendapatkan segala maklumat. Dalam hubungan ini,akal itu ialah hati itu sendiri,yang merupakan hakikat manusia.

Akal itu ialah suatu sifat daripada ciri-ciri jiwa atau pun hati. Dengan adanya akal itu hati,dapat mengetahui dan mengenal sesuatu yang dapat difikir dan dikesan oleh pancaindera.

DEFINISI-DEFINISI LAIN AKAL
i. AKAL itu nur yang dengannya manusia dapat membezakan antara jalan yang lurus dengan yang menyimpang. Kebaikan dengan kejahatan,kemungkinan dengan kemustahilan dan yang benar dengan yang palsu.(Muhammad Taqiyyul Mudarrisi)
ii. AKAL itu ialah nur rohani yang boleh mendapatkan bahan-bahan ilmu(Fairuz Abadi)
iii. AKAL itu bertempat di hati kerana hati itu ialah lombong kepada kehidupan manusia dan ia merupakan bahan atau alat untuk merasakan(perasaan)(Al-Mawardi)
iv. AKAL ialah cahaya yang suci daripada liputan prasangka.(Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi-Ulama fiqah Islam kontemporari)


KEJADIAN AKAL
Manusia pertama iaitu Nabi Adam a.s. pada asalnya dijadikan daripada tanah. Kemudian Allah SWT menjadikan Hawa daripada rusuk kanan Nabi Adam a.s. Daripada percantuman telur kaum Hawa dan air mani kaum Adam Allah melahirkan zuriat manusia hingga ke hari ini.

Allah melengkapkan kejadian manusia ini dengan mencipta akal. Maka manusia menjadi makhluk yang TERMULIA dikalangan sekalian makhluk ciptaan Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya:”Tidak ada usaha yang lebih utama oleh seseorang seperti keutamaan akal. Akallah yang membantu memberi petunjuk kepada orang-orang yang memilikinya agar terselamat dari kehinaan. Tidak sempurna iman dan tidak tertegaknya agama pada diri seseorang sebelum sempurna akalnya”.
(Riwayat Ibn Mahbar daripada Umar r.a.)

Elakkan daripada memiliki akal yang lemah kerana ia sentiasa mentaati ajakan kepada kejahatan. Apabila akal diletak oleh Allah pada kedudukan termulia dan ia hanya dikurniakan kepada manusia,maka wajarlah manusia menggunakan akal sebagai alat untuk mendapat petunjuk,iman dan panduan dalam hidup.
Manusia sebeginilah yang sebenarnya mencapai martabat yang mulia di sisi Allah.

MARTABAT AKAL

Sabda Rasulullah SAW maksudnya:
“Orang yang paling sempurna akalnya antara kamu ialah orang yang paling takut kepada Allah dan amat mengambil berat tentang perintah dan larangan-Nya,walaupun (pada zahir dan pandangan kamu)dia sedikit melakukan amalan sunat”.
(Riwayat Ibn Mahbar daripada Abi Qatadah)

Sabda Rasulullah SAW:
Bermaksud:Berfikir sesaat itu lebih baik daripada beribadah sepanjang malam”.
(Riwayat Abu Daud no. 298)

TENAGA RUHANI DAN HUKUM PERAWATANNYA

PEMBERIAN AKAL DAN ILMU

ALLAH S.W.T. menciptakan manusia sebagai satu makhluk yang paling utama dan mulia di alam ini sebagai bukti atau lambing kemahabijaksanaan Allah dalam semua aspek. Allah memuliakan mereka dengan diberinya “akal”,manakala pemberian ini tidaklah sama antara satu sama lain,baik daya berfikir atau memahami,daya ingatan(hafalan) dan lain-lain. Di sampan itu kita mendapati di kalangan mereka peratus yang kecil(Cuma 2%) manusia yang cerdas,begitu juga manusia yang lemah otak. Manusia yang lemah otak adalah sukar ditolongi,manakala yang lainnya adalah dapat diatasi dengan perawatan ruhani dan fizikal.

HUBUNGAN AKAL DENGAN OTAK
Akal itu ialah nur yang dibekalkan oleh Tuhan di hati manusia yang mana aliran tenaga nur itu bersambung sampai ke otak.

AL-=MAWARDI mengemukakan pendapat bahawa akal itu ialah suatu bahan(jauhar) yang halus(rohani),yang dapat memisahkan hakikat-hakikat perkara maklum.

Menurut pendapat ini tempat akal itu di otak kerana otak merupakan tempat menerima segala tanggapan daripada perasa atau penyentuh daripada seluruh tubuh.

PENGENALAN NUR(CAHAYA)
PERANAN CAHAYA(NUR) TERHADAP HATI

Nur atau cahaya itu ialah sesuatu yang menyebabkan kita Nampak dengan jelas akan sesuatu,baik dengan mata kepala kita atau mata hati. Dia adalah perlu untuk kehidupan manusia terutama dalam kehidupan yang berhubung dengan agama dan penerimaan petunjuk atau hidayah daripada Allah SWT.

Menurut Pembahagian,Nur itu terbahagi kepada dua iaitu:

DUA KATEGORI NUR

i. NUR LAHIR(HISSI) iaitu cahaya lahir atau tenaga cahaya yang membolehkan kita melihat sesuatu dengan mata kasar seperti sinaran cahaya matahari untuk melihat pada siang hari,cahaya bulan untuk melihat pada malam hari dan cahaya daripada lampu untuk mencerahkan suasana gelap.
ii. NUR BATIN(MAKNAWI) iaitu cahaya untuk melihat dengan mata hati terhadap sesuatu yang ghaib atau memahami sesuatu hakikat atau pengertian.Nur batin ini terbahagi pula kepada 8 jenis,iaitu:Nur Al-Iman,Nur Al-Qalb,Nur Ar-Ruh,Bur An-Nafs,Nur As-Sirr,Nur Al-Aql,Nur Al-Quran,Nur Al-Kasyf.


NUR BATIN
NUR BATIN NABI MUHAMMAD SAW

Nur inilah yang menyelubungi peribadi Nabi Muhammad SAW. Dengan nur ini Baginda dapat memandang atau mengetahui sesuatu dengan izin Allah SWT.Misalnya ketika Baginda pulang dari pengembaraan Israk dan Mikraj,orang kafir mengerumuni Baginda bagi menguji kebenaran perjalanannnya.

Mereka bertanya tentang sifat-sifat Masjid Al-Aqsa dengan detail. Soalan ini dapat dijawab oleh Nabi SAW dengan tepat kerana Allah SWT mendatangkan nur di mana Baginda dapat melihat dengan jelas imej Masjid Al-Aqsa itu di hadapan Baginda. Akhirnya segolongan orang kafir berasa hairan dan kagum lalu mempercayai kebenaran Nabi SAW.

NUR BATIN KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB
Nur ini juga telah membuka pandangan Khalifah Umar al-Khattab yang berada di kota Madinah sehingga dapat melihat daerah Nahawand di mana ketika itu tentera Islam sedang bertarung dengan tentera parsi yang dipimpin oleh Raja Yazdajrid III.

Beliau lantas mengeluarkan perintah agar tentera Islam menggempur musuh dengan hebat. Suara Umar dapat didengar oleh panglima Hudzaifah al-Yaman sehingga beliau berjaya menumpaskan musuh.

Abdullah bin Mas’ud pernah berkata:
“Ilmu itu diperoleh bukanlah semata-mata banyak riwayat(sumber biasa),tetapi ia diperoleh dengan nur yang dicampakkan Allah ke dalam hati seseorang”.

Allah berfirman:
Bermaksud:Wahai manusia,sesungguhnya telah datang kepadamu bukti kebenaran daripada Tuhanmu(Nabi Muhammad dan mukjizatnya) dan Kami telah menurunkan kepadamu satu cahaya(al-Quran) yang terang-benderang(Surah An-Nisaa’:174)

MENCERDASKAN MINDA MELALUI AMALAN KEROHANIAN
AKAL yang cerdas dan minda yang tajam mudah memahami ilmu yang dipelajari dan kuat mengingat apa yang difahami itu. Amalan-amalan tertentu yang berbentuk rohani seperti doa,wirid,zikir,selawat dan ayat-ayat Al-Quran banyak membantu mencapai matlamat mencerdaskan minda.

AYAT AL-QURAN
Ayat-ayat Al-Quran ialah kalam Allah yang mengandungi pengertian yang luas dan mendalam. Disamping itu ia juga mempunyai ketentuan-ketentuan dan rahsia-rahsia yang tersembunyi.

Ia bukan sahaja untuk pedoman hidup tetapi untuk dilaksanakan sebagai amalan hidup setiap insan.

Rasulullah SAW bersabda:
Bermaksud:Hendaklah kamu sentiasa berubat dengan dua jenis penyembuh,iaitu madu lebah dan al-Quran”
(Riwayat Ibn Majah no. 20049)

Al-Quran mempunyai cahaya,kekayaan dan rahsia yang tidak terhingga banyaknya. Ia juga merupakan tali Allah yang teguh dan keajaibannya tiada sempadan. Faedah dan fadilatnya pula tidak kesemuanya mampu dicungki dan diketahui oleh manusia. Oleh itu sesiapa yang berpegang kepadanya akan memperoleh keselamatan malah sesiapa yang berubat dengannya akan disembuhkan oleh Allah;sama ada penyakit rohani mahupun jasmani.

FADILAT BERAMAL DENGAN AYAT AL-QURAN
Al-Alamah Ibn al-Qayyim berkata:
“Apabila ternyata beberapa khasiat sesetengah ayat Al-Quran,tiadalah lagi keraguan terhadap hukum Tuhan Rabbul Alamain”.

Dalam kitab Syarah Bukhari, al-Qastallani menulis:
“Penyembuhan rohani adalah lebih kuat daripada penyembuhan jasmani dan kerana itu Sayidina Ali bin Abi Talib menyebut bahawa sebaik-baik ubat itu ialah AL-Quran.

Pengarang kitab al-Tibbun Nabawi menulis:
“Apabila sebahagian ayat al-Quran itu mempunyai manfaat(guna) dengan izin Allah Ta’ala,maka janganlah ada lagi keraguan anda terhadap kalamullah itu”.

HUKUM MINUM AIR YANG DIBACAKAN AYAT AL-QURAN
Imam Ahmad bin Hanbal menjelaskan:
“Al-Quran itu apabila ditulis pada sesuatu dan dibasuh serta diminum airnya,tidaklah ditegah. Malahan dibolehkan menulis ayat al-Quran pada bekas tertentu kemudian diberikan minum kepada pesakit,begitu juga dibacakan al-Quran ke atas sesuatu,kemudian diminum(atau dimakan). Ataupun dibacakan al-Quran pada air kemudian dipercikkan ke atas pesakit; juga menuliskan ayat al-Quran dan diberi minum kepada perempuan yang hendak bersalin”.

Imam Jalaluddin al-Suyuti dalam kitabnya al-Itqaan menulis:
Imam Nawawi dalam kitab Syarah al-Muhazzab menyentuh tentang hukum menuliskan ayat al-Quran pada papan tulis(luh) atau sesuatu bekas kemudian dibasuh dan diberi minum kepada pesakit. Menurut Hasan al-Basri,Mujahid,Abu Qilabah dan al-Auza’i, ia dibolehkan.

Amalan ini termasuk menulis ayat al-Quran pada pinggan putih menggunakan dakwat zakfaran atau lain-lain jenis dakwat yang boleh dimakan kemudian melarutkan dakwat itu ke dalam air dan meminum airnya.

PENGGUNAAN AYAT AL-QURAN MENURUT MAZHAB SYAFI’I
Hukum menggunakan ayat al-Quran seperti kaedah di atas adalah harus kerana al-Qadhi Husain dan al-Baghawi dan lainnya berkata:
“Diharuskan menulis ayat al-Quran pada manusia (untuk tujuan berubat) atau pada makanan,tidak mengapa memakannya”.

Bagi mazhab lain,hukumnya adalah makruh dan tidak ada mana-mana ulama atau mazhab menghukumnya sebagai haram atau dilarang.

Awas! Sila ambil Perhatian:

ANAK ANDA DEGIL.KERAS KEPALA.BEBAL.SULIT BERFIKIR.PRESTASI PELAJARAN MEROSOT.KURANG KREATIF.STAMINA MENURUN.HIPER AKTIF.SULIT BERCAKAP.SERING PONTENG KE SEKOLAH.SUKAR MENERIMA PELAJARAN.RENDAH DIRI.SUKAR MENUMPUKAN PERHATIAN. PELUPA.AUTIS.DLL

Ibu bapa mana yang tidak menginginkan putera-puterinya cerdas, lincah,semangat,selalu mendapat tempat pertama dalam segala hal terutama dalam bidang pelajaran.

Sudah dicuba dengan berbagai daya upaya,private,kelas tambahan,ekstra kokurikulum,bahkan berbagai vitamin dan suplemen untuk kecerdasan otak,tapi tiada hasil,jangan anda berputus asa,sila dapatkan TERAPI KECERDASAN MINDA ANUGERAH AGUNG SEKARANG JUGA.

TERAPI KECERDASAN MINDA ANUGERAH AGUNG

Kegunaan / Manfa`at Pembangkitan TERAPI KECERDASAN MINDA ANUGERAH AGUNG
Kecerdasan spiritual
Semua diantara kita pasti akan sependapat jika saya mengatakan bahawa kita semua mempunyai keinginan yang sama dalam hidup kita ini iaitu ingin mencapai keberhasilan / sukses yang setinggi-tingginya.
Setiap orang memiliki keinginan agar lebih cerdas, lebih pandai, mempunyai daya fikir, ingatan, daya tangkap, yang kuat, memiliki kemampuan dan potensi yang membanggakan, kreatif dan memiliki imaginasi. Berharap semua itu dapat dimiliki, hanya saja kita sering tidak tahu bagaimana cara meraihnya.
Kecerdasan spiritual sangat penting kerana mempengaruhi sikap seseorang pada dirinya sendiri dan orang lain. Oleh kerana itu, seseorang yang hebat mesti mampu melihat sesuatu di sebalik empirik sehingga mampu mencapai makna dan hakikat tentang manusia. Dengan yang demikian, kemanusiaan seseorang manusia itu dapat dihargai.
Perkara utama dalam kecerdasan spiritual adalah pengenalan kesejatian diri manusia itu sendiri. Spiritual itu memandu manusia pada pencarian hakikat kemanusiaannya. Hakikat manusia itu dapat ditemui dalam pertemuan manusia dengan Allah SWT. (pada keadaan extase atau wajd).
Renungan : ESQ, Kecerdasan Spiritual & Kecerdasan Emosi
ESQ. Kecerdasan spiritual (SQ) adalah kecerdasan yang bertumpu pada bahagian dalam diri kita yang berhubungan dengan kearifan diluar ego atau jiwa sedar. Pandangan lain, bahawa SQ adalah kecerdasan manusia yang digunakan untuk berhubungan dengan Tuhan. Asumsinya adalah jika seseorang hubungan dengan Tuhannya baik maka dapat dipastikan hubungan dengan sesama manusia pun akan baik pula.

Pengertian EQ : Istilah kecerdasan emosi (EQ) baru dikenal secara luas pada pertengahan tahun 1990: Emotional Intelligence. Pakar menjelaskan bahawa kecerdasan emosi (Emotional Intellegence) adalah kemampuan untuk mengenali perasaan kita sendiri dan kemampuan mengelola emosi dengan baik pada diri sendiri dan dalam hubungan dengan orang lain.
Kecerdasan emosi terdiri dari kecekapan, diantaranya : intrapersonal intelligence dan interpersonal intellegence. Intrapersonal intelligence merupakan kecekapan mengenali perasaan kita sendiri yang terdiri dari :
1. Kesedaran diri meliputi : keadaan emosi diri, penilaian pribadi, percaya diri.
2. Pengaturan diri meliputi : pengendalian diri, dapat dipercaya, waspada adaptif dan inovatif.
3. Motivasi meliputi : dorongan berprestasi, komitmen, inisiatif dan optimistik.
Sedangkan interpersonal intelligence merupakan kecekapan berhubungan dengan orang lain yang terdiri dari :
1. Empati meliputi : memahami orang lain, pelayanan, mengembangkan orang lain, mengatasi keragaman dan kesedaran politik.
2. Ketrampilan sosial meliputi : pengaruh, komunikasi, kepemimpinan, katalisator perubahan pengurusan konflik, pengikat jaringan, kolaborasi dan koperasi serta kerja team.
Tiga langkah kembangkan EQ (Emotional Quotient) :
1. Membuka hati : ini adalah langkah pertama kerana hati adalah simbol pusat emosi. Hati kitalah yang merasa damai saat kita berbahagia, hati kita merasa tidak selesa ketika sakit, sedih, marah atau patah hati. Kita mulai dengan membebaskan pusat perasaan kita dari impuls dan pengaruh yang membatasi kita untuk menunjukkan cinta satu sama lain.
2. Menjelajahi dataran emosi : sekali kita telah membuka hati, kita dapat melihat kenyataan dan menemukan peranan emosi dalam kehidupan. Kita dapat berlatih cara mengetahui apa yang kita rasakan. Kita mengetahui emosi yang dialami orang lain. Singkatnya, kita menjadi lebih baik dan bijak menanggapi perasaan kita dan perasaan orang di sekitar kita.
3. Mengambil tanggung jawab : untuk memperbaiki dan mengubah kerosakan hubungan, kita harus mengambil tanggung jawab. Kita dapat membuka hati kita dan memahami peta dataran emosional orang di sekitar kita.
Membangun Kreativiti - Imaginasi dengan TERAPI KECERDASAN MINDA ANUGERAH AGUNG :
Kreativiti adalah kemampuan untuk mencipta / berkreasi. kerana imajinasi, Tidak ada satu pun pernyataan yang dapat diterima secara umum mengenai mengapa suatu kreasi timbul. Kreativiti sering dianggap terdiri dari 2 unsur :
Pertama: Kefasihan yang ditunjukkan oleh kemampuan menghasilkan sejumlah besar gagasan dan idea-idea pemecahan masalah secara lancar dan cepat.
Kedua: Kemudahan yang pada umumnya mengacu pada kemampuan untuk menemukan gagasan - idea yang berbeza-beza dan luar biasa untuk memecahkan suatu masalah.
Istilah kreativiti digunakan untuk mengacu pada kemampuan individu yang mengandalkan keunikan dan kemahirannya untuk menghasilkan gagasan / idea baru dan wawasan segar yang sangat bernilai bagi individu tersebut.
Kreativiti dapat juga dianggap sebagai kemampuan untuk menjadi seorang pendengar yang baik, yang mendengarkan gagasan yang datang dari dunia luar dan dari dalam diri sendiri atau dari alam bawah sedar.
Oleh kerana itu, kreativiti lebih tepat didefinisikan sebagai suatu pengalaman untuk mengungkapkan dan mengaktualisasikan identiti individu seseorang secara terpadu dalam hubungan eratnya dengan diri sendiri, orang lain, dan alam.

MENGAPA MANUSIA BERKREASI ?
BAGAIMANA IMAGINASI MEMBANGKITKAN KREATIVITI ?

Para ahli psikologi tidak sependapat mengenai keperluan dan motif dasar yang dimiliki manusia untuk berkreasi. Meskipun demikian, imbalan dan penghargaan nyata yang dapat diamati dapat diidentifikasikan sebagai motif manusia untuk berkreasi.
Manusia yang menjadi lebih kreatif akan menjadi lebih terbuka fikirannya terhadap imaginasinya, gagasannya sendiri mahupun orang lain. Sekalipun beberapa pemerhati yang memiliki rasa humor merasa bahawa keperluan manusia untuk menciptakan berasal dari keinginan untuk "hidup diluar kemampuan mereka", namun penelitian mengungkapkan bahawa manusia berkreasi adalah kerana adanya keperluan dasar, seperti: keamanan, cinta, dan penghargaan.
Mereka juga termotivasi untuk berkreasi oleh lingkungannya dan manfaat dari berkreasi seperti hidup yang lebih menyenangkan, kepercayaan diri yang lebih besar, kegembiraan hidup, dan kemungkinan untuk menunjukkan kemampuan terbaik mereka.
HAMBATAN UNTUK MENJADI LEBIH KREATIF
Kebiasaan, Waktu, Dibanjiri Masalah, Tidak Ada Masalah, Takut Gagal, Kegiatan Mental yang Sulit Diarahkan, Takut Bersenang-senang, Kritik Orang Lain.
BAGAIMANA MEMUNCULKAN GAGASAN KREATIF ?
Kuantiti Gagasan : Teknik-teknik kreatif dalam berbagai tingkatan keseluruhannya bersandar pada pengembangan pertama sejumlah gagasan sebagai suatu cara untuk memperoleh gagasan yang baik dan kreatif. Akan tetapi, bila masalahnya besar dimana kita ingin mendapatkan pemecahan baru, maka kita memerlukan banyak gagasan untuk dipilih.
Teknik Brainstorming : Teknik brainstorming mungkin merupakan cara yang terbanyak digunakan, tetapi juga merupakan teknik pemecahan kreatif yang tidak banyak difahami. Teknik ini cenderung menghasilkan gagasan baru yang orisinal untuk menambah jumlah gagasan konvensional yang ada.
Sinektik : Sinektik merupakan suatu metode atau proses yang menggunakan metafora dan analogi untuk menghasilkan gagasan kreatif atau wawasan segar ke dalam permasalahan, maka proses sinektik mencuba membuat yang "asing" menjadi "akrab" dan juga sebaliknya.
Memfokuskan Tujuan : Caranya adalah dengan berbuat seolah-olah apa yang diinginkan akan terjadi besok, telah terjadi saat ini dengan melakukan visualisasi yang kuat. Apabila proses itu dilakukan secara berulang-ulang, maka fikiran Anda akan terpusat ke arah tujuan yang dimaksud dan terjadilah proses auto sugesti kedalam diri mahupun keluar.
Tentu saja untuk keberhasilannya perlu pembelajaran dan pelatihan intensif bagaimana menggunakan kekuatan bawah sedar Anda itu, dengan mengaktifkan Energi Kecerdasan untuk mendapatkan Imaginasi yang kuat, agar kreativiti selalu muncul saat diperlukan, membangun Prestasi dan Citra yang Membanggakan.***
Pembangkitan Multiple Inteligences, 8 jenis kecerdasan potensial diri diaktifkan dan ditingkatkan antara lain : linguistic intelligence (kecerdasan linguistik), logical-mathematical intelligence (kecerdasan logika-matematika), visual-spatial lintelligence (kecerdasan visual-spasial), bodily-kinesthetic intelligence (kecerdasan gerak tubuh), musical intelligence (kecerdasan musikal), interpersonal intelligence (kecerdasan gerak tubuh), musical intelligence (kecerdasan musikal), interpesonal intenligence (kecerdasan intrapersonal), dan naturalist intellingence (kecerdasan naturalis).

Kecerdasan Otak:

Dengan kecerdasan otak, manusia diciptakan Allah SWT. untuk mampu mengurus diri, persekitaran dan dunianya. Manusia dapat berperanan mulia bagaikan malaikat namun boleh juga terdampar hina bagaikan binatang. Semua itu terjadi kerana peranan otak. Oleh kerana itu, tidak dapat disangkal lagi, otak adalah merupakan senjata dan bekalan yang paling berharga yang dikurnia oleh Allah kepada manusia

Maka sudah sepatutnya apabila manusia mensyukuri kurnia Allah SWT tersebut dengan cara mempergunakannya dengan betul dan seoptima mungkin. Sepertimana pisau, otak adalah peranti tubuh (hardware) yang statik dan pasif. Ia hanya akan tajam dan aktif apabila digunakan dan diasah sebaik mungkin. Sebaliknya bila ia hanya dibiarkan terlantar tanpa perawatan dan latihan yang memadai, maka ia akhirnya berlumutan dan berkarat.

Fungsi dan kemampuan otak akan menjadi (jumud) beku dan bergerak ke belakang disebabkan 3 perkara:
sikap tidak mahu ambil tahu
kemalasan
faktor usia
Pada dimensi itulah terapi ini berfungsi untuk menaikkan semangat dan sedar diri dan dapat mengatasi sikap malas dan apatis yang kerap muncul mengganggu kehidupan manusia. Boleh dikatakan, inilah salah satu usaha pencegahan sebelum kudrat alam bernama 'usia dan kematian' datang menjemput kita.

Maka adalah amat perlu dilakukan suatu kaedah khusus agar dapat melatih dan meningkatkan kecerdasan secara alamiah mahu pun secara spiritual.
Kecerdasan Pelbagai Jenis ( Multi Inteligences ) :
Mengikuti pandangan tradisional, kecerdasan seseorang telah ditetapkan saat ia dilahirkan dan meliputi hanya tiga bidang, iaitu bahasa, matematik dan "visual / spatial". Dr. H.Gardner yang membuat kajian tentang teori kognitif di Universiti Harvard telah memperkenalkan satu model kecerdasan yang pelbagai jenis.
Mengikut model Gardner, kecerdasan seseorang boleh dipelajari, dikembangkan dan di tingkatkan. Kecerdasan ini dibaagi menjadi 9 jenis, iaitu, Verbal / Linguistic, Logical-Mathematical, Musical / Rhythmic, Visual / Spatial, Bodily-Kinesthetic, Interpersonal, Intrapersonal, Naturalistic, Ethical / Spiritual.

Enam Titik Kecerdasan:

1.Eksekutif - sosial-Dijelaskan di sini bagaimana kaitan antara DHEA, suatu hormon yang dihasilkan oleh adrenalin dan primate dapat membuat manusia merasa muda kembali, kita juga diajak mengetahui fisik otak, ragam temperamen dan pola kesedaran manusia, hingga kepada kemampuan membaca karektor orang melalui ekspresi muka.
2.Ingatan-Terapi dan latihan untuk menguatkan ingatan (memori), pengaruh usia, kesan dan risiko menopause, hingga cara mengatasi masalah alzheimer (nyanyuk).
3.Emosi-Pengendalian emosi dari pemetaan tentang ilusi, komunikasi verbal dan nonverbal hingga kepada mengatasi masalah stress dan depresi yang sering menimpa manusia di era moden ini. Penemuan unik dalam hal ini adalah bahawa tertawa adalah alat yang paling murah dan menyihatkan seseorang. Oleh kerana itu, ceriakanlah selalu hati anda dalam menghadapi segala problem hidup.
4.Bahasa-Faktor bahasa merupakan elemen penting dari kedinamikan otak manusia sepanjang hayat. Kurniaan sepasang otak kanan dan kiri yang diberikan kepada manusia membolehkannya untuk mengolah kecerdasan semenjak ia masih bayi hingga lanjut usia. Pendidikan dalam segala aspeknya menurut konsep ini adalah hal yang tidak boleh dinafikan kewujudannya.
5.Mathematical-Sukar untuk disangkal, manusia merupakan makhluk istimewa dan pelbagai. Dari kemampuan matematik mereka akhirnya boleh diteliti dan ditemukan teori kecerdasan yang memungkinkan seseorang untuk dicap "genius", "standard" atau "idiot".
6."Spatial"-Aspek ini membuktikan bagaimana kinerji otak berhubungan erat dengan gen dan kemampuan visual seseorang. orang yang mampu melihat dan mampu memanfaatkan potensi penglihatannaya, jelas akan berbeza kinerji dan kadar fungsional otaknya jika dibandingkan dengan mereka yang tidak mampu melihat (buta).

TERAPI KECERDASAN MINDA ANUGERAH AGUNG ini meningkatkan kesedaran kita untuk mengembangkan potensi otak melalui pelatihan yang betul dan silmutan pada enam titk yang menjadi zon kecerdasan manusia di atas. Program ini amat sesuai dijadikan metode yang berkesan bagi pemerhati psikologi, pendidik, keluarga yang peka terhadap perkembangan intelektual diri, serta siapa sahaja yang mahukan otak dan fikirannya aktif, terpelihara dan bertenaga -"Powerfull Brain"

Satu penemuan yang menakjubkan. Satu kaedah terapi yang memberi kesan dengan kadar segera. Semuanya melalui teknologi Al-Quran,energy Haqqul Yakin Anugerah Agung,Tenaga Dalam,Pernafasan,Senaman,Latihan dan banyak lagi yang dirahsiakan!

Faedah Dari Terapi Minda:

• Meningkatkan prestasi otak
• Meningkatkan daya kefahaman
• Meningkatkan daya ingatan
• Meningkatkan daya tumpuan
• Meningkatkan kesegaran tubuh badan
• Meningkatkan daya kreativiti
• Meningkatkan keterampilan diri
• Memudahkan proses pembelajaran
• Membuang sifat-sifat negatif seperti malas dan sebagainya
• Tiada lagi kebuntuan dalam mengerjakan sesuatu pekerjaan
• Lahirnya idea-idea cemerlang

Siapa yang perlu mengikuti Terapi Minda ini:
• Berumur 2 tahun ke atas
• Pelajar sekolah rendah
• Pelajar sekolah menengah
• Pelajar yang akan menduduki Peperiksaan
• Pelajar Universiti
• Anak-anak yang lemah dalam pelajaran
• Anak-anak yang degil dan malas
• Sesiapa sahaja yang ingin meningkatkan keupayaan minda masing-masing

Mengapa tidak mencuba! Kita tidak seharusnya membiarkan peluang dibiarkan begitu sahaja. Berilah peluang kepada diri atau anak kita untuk mendapat sesuatu yang terbaik! Sertai Terapi Kecerdasan Minda ini !Boleh sertai secara hadir atau jarak jauh!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Daftar Blog Saya